Severity: Notice
Message: Only variable references should be returned by reference
Filename: core/Common.php
Line Number: 257
Severity: Notice
Message: Undefined variable: galleryPhotos
Filename: subpages/work.php
Line Number: 67
SYLWETA
scenariusz inspirowany pracami „Zielona wyspa”, „Namiot i ognisko” i „Zabiłem kurę specjalnie dla ciebie” Moniki Zawadzki
PRZEBIEG ĆWICZENIA
Wprowadzenie
Przyjrzyjcie się pracom „Zielona wyspa”, „Namiot i ognisko” i „Zabiłem kurę specjalnie dla ciebie” Moniki Zawadzki
Co widzicie na obrazach?
Czy są to obrazy, grafiki, rzeźby, czy może instalacje?
Jakie elementy powtarzają się w tych pracach? Dlaczego artystka używa zawsze tej samej postaci?
Czy ta figura ma płeć? Czy posiada cechy indywidualne?
W jaki sposób artystka upraszcza sylwetę?
Z czego rezygnuje projektując ją?
Czy używa detalu, rekwizytu, modelunku światłocieniowego, różnych punktów widzenia?
Dlaczego używa czarnego koloru?
Jaka jest skala?
Jakie ma ona znaczenie? Czym różnią się te uproszczone postacie?
Obejrzyjcie prace po kolei i za każdym razem odpowiedzcie na pytania:
Z czym wam się kojarzy?
Jakie emocje w was wywołuje?
Co komunikuje artystka?
Czy komunikat jest pozytywny czy negatywny?
Co o tym decyduje?
Czy to jedna postać, czy kilka różnych?
Jakie są waszym zdaniem relacje pomiędzy postaciami?
Czy elementy pracy można oglądać osobno? Czy pojawiają się inne kształty niż figura ludzka? Jakie? W jakiej formie?
Zadanie
Podczas warsztatu namalujecie mural.
Użyjecie modułu, powtarzalnego elementu, żeby stworzyć układy figur ludzkich ilustrujące zaproponowane hasła.
Przygotowanie
Potrzebne będą: kryjącą farba wodno-rościeńczalna w kolorze czarnym, pędzle i wałki, malarska taśma maskująca, nożyczki, ołówki, gumki, samoprzylepne
karteczki typu “post it” (najlepiej ciemne).
Działanie
Przyjrzyjcie się strategiom, których używała Monika Zawadzki.
Posłużyła się figurą ludzką do symbolicznego pokazania treści, które ją niepokoją.
Wy też możecie w ten sposób opowiedzieć o tym co was nurtuje.
Zaproponujcie swoje HASŁA lub zdajcie się na propozycje prowadzącego.
W pilotażowym warsztacie użyliśmy wybranych synonimów słowa tolerancja takich jak postrzeganie, komunikowanie, uległość, elastyczność. Uczestnicy, nie zdradzając haseł, pokazywali je po kolei w układzie dwóch osób. Pozostałe grupy mówiły o swoich skojarzeniach przed i po ujawnieniu haseł. Dzięki temu autorzy mogli dokonać zmian w ustawieniach, tak by stały się czytelniejsze. Jeśli chcecie możecie skorzystać z tej opcji.
WYMYŚLCIE UKŁAD FIGURALNY, który zilustruje wasze słowa, czy frazy. Odegrajcie go w parach lub grupach przed resztą uczestników.
WYBIERZCIE MIEJSCE w którym powstaną murale.
Stańcie koło ściany.
Dopasujcie układy do waszych przestrzeni.
Możecie zmodyfikować układ, założyć, że na ścianie znajdzie się tylko fragment figury ludzkiej,
lub zostanie on przesunięty
np. tak jak w pracy „Zabiłem kurę specjalnie dla ciebie” trzymana w rękach głowa.
ODRYSUJCIE OŁÓWKIEM stojących w układzie.
Odejdźcie od ściany i spójrzcie z dystansu na wasze kontury.
Czasem trzeba dokonać korekty.
WYPEŁNIJCIE KONTUR modułami.
Użyjcie w tym celu karteczek typu “post it”.
Posłużą one do skonstruowania postaci.
Zobaczcie, że nie trzeba idealnie odwzorować odrysowanej sylwety.
Uproszczenie nada figurze bardziej uniwersalnego charakteru.
Mogą pojawiać się puste miejsca pomiędzy karteczkami,
a one same nachodzić na siebie. Nie bójcie się deformacji.
Odejdźcie od ściany i SPÓJRZCIE Z DYSTANSU.
Pamiętajcie, że czasem trzeba dokonać korekty.
Przeklejajcie karteczki i sprawdzajcie czy figura jest bardziej czytelna.
W tym momencie możecie wyobrazić sobie jaki będzie efekt końcowy
i jeszcze wprowadzać potrzebne poprawki.
Potem nie będzie to już takie proste.
ODRYSUJCIE KSZTAŁTY UŁOŻONYCH MODUŁÓW pamiętając o przerwach między nimi.
Odklejcie karteczki.
Rzućcie okiem na efekt.
Powstałe kwadraty wypełnijcie farbą.
Równe krawędzie będzie łatwiej uzyskać przy użyciu taśmy maskującej.
Kiedy farba wyschnie oderwijcie jej fragmenty.
Odejdźcie od ściany i spójrzcie z dystansu na wasze murale.
Zakończenie
Porozmawiajcie o realizacji. Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
Co było dla was łatwe, a co trudne? Jakie emocje wywołują dzieła waszych kolegów?
Jak stworzyliście symboliczne przedstawienie hasła? Jak dokonaliście uproszczenia?
Co spowodowało użycie modułu?
Słownik
MODUŁ - w sztukach wizualnych podstawowy element, kształt, który się powtarza i tworzy bardziej skomplikowane formy, jednostka miary do której bardziej złożone układy mogą się odnosić
MODELUNEK ŚWIATŁOCIENIOWY - wydobycie kształtów postaci lub przedmiotów
poprzez zaznaczenie trójwymiarowości za pomocą środków plastycznych
np. w rysunku poprzez stopniowanie tonów, czy w malarstwie poprzez malowanie jasnych partii ciepłymi kolorami, a ciemnych, w cieniu zimnymi.
SYLWETA - płaski kształt, przestrzenna forma widziana jako dwuwymiarowy zarys, wypełniona jednolitym kolorem, bez wyraźnego modelunku światłocieniowego
Warianty
Możecie użyć innego kształtu modułu (trójkąt, plaster miodu, litera, liść akantu itp.)
Zamiast odrysowywać postacie stojące przy ścianie, możecie odwzorować cienie. Potrzebna będzie mocna lampa.
Możliwa jest też wersja na papierze.
Co prawda skala będzie inna.Wymyślcie hasła i układy figur.
Nie musicie rysować konturu ale możecie naszkicować ustawienie.
Układajcie moduły bezpośrednio na kartce. Możecie użyć gotowych
naklejek albo przyklejać moduły samodzielnie przygotowane.