Severity: Notice
Message: Only variable references should be returned by reference
Filename: core/Common.php
Line Number: 257
Severity: Notice
Message: Undefined variable: galleryPhotos
Filename: subpages/work.php
Line Number: 67
PRZEDMIOTY
scenariusz inspirowany pracami Alicji Bielawskiej
PRZEBIEG ĆWICZENIA
Wprowadzenie
Zapoznajcie się z dziełami Alicji Bielawskiej.
Szczególnie z pracami zatytułowanymi Hidden Doubts (Ukryte wątpliwości); With focus taken off the details, the rippling reality will come to the fore (Gdy znikną detale, zostanie falowanie przestrzeni); Nebulae, Triangulum; oraz cyklem rysunków Departing from simple geometry (Wyjście z prostej geometrii).
Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
Czy artystka na swoich rysunkach przedstawia coś konkretnego?
Z czym Wam się to kojarzy? Jak myślicie, czy artystka tworzy prace obserwując realne rzeczy np. zabawkę, którą widzi przed sobą?
Czy może przypomina sobie to co widziała kiedyś np. drabinki znane z dzieciństwa?
Czy może wymyśla kształty np. stożkowate pagórki połączone kolorową nicią, które istnieją tylko w jej wyobraźni?
Czy dzieła przypominają dziecięce rysunki? Które z nich wyglądają jak techniczne schematy?
Czy artystka częściej posługuje się linią czy plamą? Jakich kolorów używa?
Czy jej prace są smutne, czy radosne? Dlaczego tak się dzieje? Które elementy w jej rysunkach wydają wam się lekkie, a które ciężkie?
Które z nich w obiektach rzeźbiarskich? Jak kształt i materiał z którego są zrobione wpływa na to wrażenie?
Jak zmienia się sposób odbioru, gdy patrzysz na rysunek i gdy stoisz w środku rzeźby?
Spróbuj wyobrazić sobie siebie w środku rysunku Alicji Bielawskiej?
Spójrz potem na rzeźby i pomyśl jakie mogłyby z nich powstać szkice?
Zadanie
Podczas warsztatu wyrzeźbicie martwą naturę używając giętkiego drutu. Formy które stworzycie posłużą do wykonania abstrakcyjnych rysunków.
Przygotowanie
Potrzebne będą: giętki drut w kilku kolorach, narzędzie do przecinania drutu, proste rekwizyty do martwej natury, kartki, kredki lub farby i pędzle, taśmy izolacyjne w kilku kolorach, nożyczki.
Działanie - Część 1-sza
Obejrzycie przedmioty składające się na przygotowaną dla was martwą naturę.
Zobaczcie jak wyglądają z każdej strony.
Jaka jest ich wysokość, szerokość, które są większe od innych, a które mniejsze, które stoją obok siebie, a które troszkę dalej.
Skonstruujcie te obiekty. Narysujcie je w przestrzeni używając drutu.
Możecie wyginać go tak jakbyście rysowali kontur, czy odtwarzać kształt tak jakby drut oplatał obiekt.
Do łączenia fragmentów drutu możecie użyć kolorowej taśmy izolacyjnej.
Zarówno barwa drutu, jak i taśmy nie musi odzwierciedlać prawdziwych kolorów przedmiotów.
Możecie użyć czerwonego drutu do stworzenia żółtego kubka, czy połączyć niebieski drut czerwoną taśmą.
Użyjcie kilku kolorów. Rzeźbiąc z drutu możecie pomijać detale.
Nawet uproszczone elementy będą odzwierciedlać rzeczywistość.
Ustawcie na kartce, niemniejszej niż A3, zbudowane przez Was formy.
Ułóżcie odtwarzając martwą naturę albo popuśćcie wodze fantazji i odwracajcie, przesuwajcie, zamieniajcie miejscami.
Działanie - Część 2-ga
Spójrzcie na swoje układy. Posłużą jako inspiracja do rysunków.
Zapomnijcie o martwej naturze z pierwszej części zadania.
Zwróćcie uwagę, że uproszczone kształty stały się bardziej abstrakcyjne.
Spójrzcie na obiekty jak na układy linii, które tylko przypominają realne przedmioty.
Formy łączą się ze sobą, akcenty kolorystyczne rozkładają się w nieoczekiwany sposób.
Czasem trudno jest określić gdzie zaczyna się jeden element, a kończy drugi.
Narysujcie to co widzicie. Użyjcie kredek lub farb. Tło niech będzie jednolite.
Zachowajcie kolory obiektów. Nie rysujcie ich po kolei.
Śledźcie jak układają się linie w jednym kolorze.
Zauważcie, gdzie pojawiają się plamy w innych kolorach. Jaki mają kształt.
Zakończenie
Przyjrzyjcie się efektom waszej pracy.
Porozmawiajcie o realizacji. Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
Co widzicie na swoich rysunkach?
Czy wasze prace są smutne, czy radosne? Dlaczego tak się dzieje?
Czy przedstawiają coś konkretnego?
Kiedy wasze prace stały się abstrakcyjne? Czy stało się to, wtedy gdy rzeźbiliście?
Czy wtedy, gdy ustawialiście druciane formy? Czy może abstrakcja powstała
dopiero, gdy rysowaliście? Zastanówcie się, czy był to jeden moment, czy działo się to krok po kroku? Jak to się stało?
Uwagi
W pierwszej części nauczyciel przygotowuje martwą naturę.
Jeśli grupa składa się z dzieci młodszych to nauczyciel tnie drut na odpowiednie kawałki.
Uczniowie mogą pracować w parach, lub grupach. Skróci to czas wykonania zadania.
Sugerujemy ograniczyć ilość kolorów drutu.
Część pierwszą zadania można wykonać na jednej, część drugą na drugiej lekcji w kolejnym tygodniu.
Słownik
ABSTRAKCJA - w sztuka pięknych myślimy o dziele artystycznym, które nie przedstawia form rozpoznawalnych w naturze. Nie jest ilustracją. Mówimy, że nie jest realistyczne. Artysta tworzy nowe układy form za pomocą środków
plastycznych takich jak linia, kolor, faktura, plama w wyjątkowy, charakterystyczny
dla swojego stylu sposób. Abstrakcja może być geometryczna, albo przybierać bardziej swobodne kształty.
do pobrania pliki pdf:
PRZEDMIOTY INSPIRACJA ALICJA BIELAWSKA PRACE
PRZEDMIOTY INSPIRACJA ALICJA BIELWASKA WYWIAD